طرح درس آزادیهای عمومی
طرح درس آزادیهای عمومی
نسخه 2.0.0
شهریور 1404
محمّد منصوری بروجنی- دانشگاه اصفهان
m.mansouri.b@ase.ui.ac.ir
mansoori66@gmail.com
هدف
درک نقش کلیدی آزادیهای
عمومی در تحقق مشروطیت و حقهای فردی
محتوا و روش
این درس تقریری است از
کتاب
Villa, Dana. Public Freedom.
Princeton University Press, 2008.
با
توجه به ارزش 1 واحدی درس، در صورت امکان درس به صورت هشت جلسه 100 دقیقهای
برگزار میشود. در این جلسات مدرس تقریری از مطالب را بیان میکند و دانشجویان در
هر بخشی از مطالب امکان مداخله و اظهار نظر دارند.
طرح جلسات
1- مقدمه:
آزادی عمومی در جهان امروز
2- توکویل
و جامعه مدنی
3- هگل،
توکویل و «فردگرایی»
4- توکویل
و آرنت: آزادی عمومی؛ تکثر؛ و پیششرطهای آزادی
5- بلوغ،
قیممآبی و آموزش دموکراتیک در دیدگان جان استوارت میل
6- مکتب
فرانکفورت و سپهر عمومی
7- تبارشناسی سلطه مطلق: آرنت و آدورنو
8- فوکو و ویرانشهر عمومی
در صورت تمایل دانشجویان؛
دو جلسه دیگر برای تقریر کامل کتاب برگزار میشود:
9- آرنت و هایدگر؛ بازاندیشی
10- بازاندیشی در «استقلال امر سیاسی»
ارزشیابی
- حضور منظم در کلاس درس
(3 نمره، هر جلسهٔ غیبت منفی نیم نمره)
- مکتوب با استاندارد تحقیقی پایاننامهٔ
کارشناسی ارشد در حجم 1500 الی 3000 کلمه مرتبط با مباحث آزادیهای عمومی، ترجیحاً
در حیطهٔ موضوع پایاننامه (10 نمره)
- آزمون پایان ترم از متن
کتاب (7 نمره)