۱۴۰۴ چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت
محمد منصوري بروجني
گروه آموزشی : حقوق
آدرس پست الکترونیک :
آدرس صفحه شخصی :
|
Ph.D.,حقوق عمومي,دانشگاه تهران,1397
جستجو:
|
Hashemi's Breakthrough in Explaining the Theory of State in the Constitution of the Islamic Republic of Iran,مطالعات حقوقي,1403
محمد منصوري بروجني, فرشيد مقيميان بروجني
حدود وظايف و مسئوليت هاي مهندس ناظر در ايمني عمليات ساختماني: مطالعه نظام حقوقي ايران,,1403
سپيده شفيعي, محمد منصوري بروجني
تفسيري نو از ماده 1041 قانون مدني در پرتو اصول حقوق عمومي,,1402
محمد منصوري بروجني
Assessment of Legal Amendment Rules in Iran: Two Case Studies,دين و قانون,1402
محمد منصوري بروجني
A Study of the Legislative Policies on Ageing and Old Age in Iran During the Last Half Cent.,دين و قانون,1398
محمد منصوري بروجني
كرامت انسان غير مسلمان در اسلام,,1398
محمدجواد ارسطا, محمد منصوري بروجني
بيمه هزينه هاي قضايي: الگويي براي توانمندسازي شهروندان,,1397
محمد منصوري بروجني, سيدناصر سلطاني
آموزش هاي پارلماني ابزار كارآمدسازي پارلمان، با تأكيد بر ايجاد رشته مطالعات پارلماني,,1397
سيد احمد حبيب نژاد, ابوالفضل الموتيان, محمد منصوري بروجني, محمدصالح تسخيري
الزامات كاربرد آيين دادخواهي دسته جمعي در نظام حقوقي ايران,,1397
سيد ناصر سلطاني, محمد منصوري بروجني
توزيع بهينه فرصت ها در مجلس شوراي اسلامي با استفاده از قابليت فراكسيون ها,,1397
محمد منصوري بروجني
بررسي ابتكار تقنين از سوي نمايندگان مجلس در حدود اصل هفتاد و پنجم قانون اساسي,,1396
سيداحمد حبيب‌نژاد, محمد منصوري بروجني
ارزيابي فرآيند بازنگري قانون اساسي در چارچوب مردم سالاري ديني,,1396
محمد منصوري بروجني
تحليل مباني و كاركردهاي اصل ساليانه بودن بودجه در دوران كنوني,,1395
سيد احمد حبيب نژاد, محمد منصوري بروجني
بررسي مقايسه اي ماهيت الزام آور قانون,,1394
محمد منصوري بروجني, سيد احمد حبيب نژاد
Comparative Study of the Role of Chairman of the Islamic Consultative Assembly of Iran and Speaker of the House of the Representatives of U.S.,پژوهشهاي حقوق تطبيقي (مدرس سابق)-دانشگاه تربيت مدرس,1394
علي اكبر گرجي ازندرياني, محمد منصوري بروجني
آزادي آموزش به مثابه نتيجه مسئوليت اخلاقي والدين,,1391
محمد منصوري بروجني
جستجو:
|
|
جستجو:
|
نظام گزينش در ايران -بررسي روند نيروگزيني در ادارات ايران از 1357 تا 1377,مكث انديشه,1398,محمد منصوري بروجني
گزارش طرح آسيب شناسي مردم سالاري ديني,مكث انديشه,1396,محمد منصوري بروجني, اميد خاكي, علي اكبر عبدالاحدي مقدم
جستجو:
|
جستجو:
|
جستجو:
|
|
شماره درس نام درس زمان ارائه مکان ارائه تاریخ امتحان زمان امتحان
099 حقوق كار 1401/10/19 دوشنبه 10:00-12:00
189 حقوق ماليه عمومي 1401/10/19 دوشنبه 08:00-10:00
190 حقوق اداري (1) 1401/10/21 چهارشنبه 08:00-10:00
271 حقوق مالي 1401/10/27 سه شنبه 14:00-16:00
278 آزاديهاي عمومي 1401/10/26 دوشنبه 14:00-16:00
طرح درس حقوق اساسی 1 (کارشناسی حقوق)

طرح درس حقوق اساسی 1

ویرایش 2.0.0

محمّد منصوری بروجنی- مهرماه 1403- دانشگاه اصفهان

m.mansouri.b@ase.ui.ac.ir

mansoori66@gmail.com

1          هدف

آشنایی دانشجویان با مباحث نظری حقوق اساسی و حقوق فردی و آزادی‌های عمومی.

2         کتاب درسی

بایسته‌های حقوق اساسی؛ دکتر سیدابوالفضل قاضی (شریعت‌پناهی)؛ انتشارات میزان.

3         روش

مدرس در هر جلسهٔ درس خطابه‌ای در 50 الی 70 دقیقه ارائه می‌دهد. این خطابه‌ها دارای ارتباط موضوعی با بخش خواسته‌شده جهت مطالعهٔ دانشجویان است.

30 الی 50 دقیقه هر جلسهٔ درس به گفت‌وگوی جمعی و پرسش و پاسخ دانشجویان راجع به مباحث اختصاص دارد.

دانشجویان باید پیش از حضور در هر جلسهٔ درس، بخش معین‌شده از کتاب درسی یا سایر منابع را طبق برنامهٔ جلسات مطالعه کرده و در کلاس حاضر شوند.

دانشجویان در بیان نظرات خود در کلاس درس کاملاً آزادند.

دانشجویان راجع به مسائل پیرامون درس می‌توانند نظرات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا سامانهٔ پیام lms به اطلاع برسانند. چنان‌چه دانشجویان مایلند که این نظرات را به صورت ناشناس مطرح نمایند، می‌توانند از این پیوند استفاده کنند.

4         برنامهٔ جلسات

4.1        جلسه اول: شناختی از مفهوم قدرت

مطالعه:‌ گفتار اول: ویژگی‌های حقوق اساسی

4.2       جلسه دوم: تحلیل مفهوم قوهٔ مؤسس

مطالعه:‌ گفتار دوم: قانون اساسی

4.3       جلسه سوم:  تحلیل مفهوم دولت-کشور

مطالعه:‌ گفتار سوم: دولت-کشور

4.4       جلسه چهارم: ضرورت‌های جغرافیا در ساخت دولت-‌کشور

مطالعه:‌ گفتار چهارم اشکال دولت-کشور

4.5       جلسه پنجم: بحثی در امکان تمایز حکومت؛ رژیم؛ دولت

مطالعه:‌ گفتار پنجم: رژیم سیاسی

آزمونک اول (3 نمره)

4.6       جلسه ششم: نسبت حق‌های فردی با آزادی‌های عمومی؛ غایت نظام سیاسی

مطالعه:‌ گفتار ششم: حقوق‌ فردی و آزادی‌های عمومی

4.7       جلسه هفتم: تعادل قدرت‌ها  و بروز آن در رژیم حقوقی

مطالعه:‌ گفتار هفتم: تفکیک قوا

4.8       جلسه هشتم: عناصر فنی و سیاسی قانون

مطالعه:‌ گفتار هشتم: پارلمان یا دستگاه قانون‌گذاری.

4.9       جلسه نهم: آرایش‌های مختلف قوا در کشورهای گوناگون

مطالعه:‌ گفتار نهم: قوهٔ مجریه یا دستگاه حکومت؛ گفتار دهم: اثرات متقابل قوای مقننه و مجریه

آزمونک دوم (3 نمره)

4.10   جلسه دهم: مسئلهٔ اساسی قضاییه به رغم ویژگی‌های بروکراتیک

مطالعه:‌ گفتار یازدهم: قوهٔ قضاییه

4.11    جلسه یازدهم: تحلیل مفهوم نمایندگی

مطالعه:‌ گفتار دوازدهم:انتخابات؛ بخش‌های اول و دوم

4.12   جلسه دوازدهم: تفسیر قانون اساسی

مطالعه:‌

Gonçalo de Almeida Ribeiro, What is constitutional interpretation?, International Journal of Constitutional Law, Volume 20, Issue 3, July 2022, Pages 1130–1161, https://doi.org/10.1093/icon/moac096

(مطالعهٔ پاورقی‌ها لازم نیست)

آزمونک سوم: 3 نمره

4.13   جلسه سیزدهم:  نگهبانی از اساس

مطالعه:

Schupmann, Benjamin A, 'The Guardian of the Constitution', Democracy despite Itself: Liberal Constitutionalism and Militant Democracy (Oxford, 2024; online edn, Oxford Academic, 29 Apr. 2024), https://doi.org/10.1093/9780191975950.003.0011.

4.14   جلسهٔ چهاردهم: بازنگری قانون اساسی

مطالعه: منصوری بروجنی، محمّد. «ارزیابی فرآیند بازنگری قانون اساسی در چارچوب مردم‌سالاری دینی»، فقه حکومتی، بهار و تابستان 1396، شماره 3، صص. 129-164. پیوند دسترسی.

4.15   جلسهٔ پانزدهم: مرور و رفع اشکال

مطالعه: لاسال، فردیناند؛ «قانون اساسی چیست؟»؛ مترجم: سیّدناصر سلطانی، در کتاب: حقوق اساسی نانوشته، شرکت سهامی انتشار، 1399، صص. 261-300.

یا در:  لاسال، فردیناند؛ «قانون اساسی چیست؟»؛ مترجم: سیدناصر سلطانی، مجلهٔ مهرنامه، شمارهٔ 13، 1390، صص. 40-47.

5         ارزشیابی

·         غیبت (منفی 1.5 نمره): طبق آیین‌نامهٔ آموزشی دانشگاه اصفهان دانشجویان مکلف به حضور در کلیهٔ جلسات درس هستند. غیبت‌ها اعم از موجه یا غیر موجه در پایان ترم در سامانهٔ گلستان گزارش می‌شود و سامانه به صورت خودکار -در اجرای آیین‌نامهٔ آموزشی مصوب 1402- غیبت بیش از سه جلسه را مستوجب دریافت نمرهٔ صفر در درس می‌داند.

·         مشارکت در کلاس (3 نمره): دانشجویان مکلف به اظهار نظر در کلاس درس اند؛ به ازای هر مرتبه مشارکت مؤثر به تشخیص مدرس (در هر جلسه حداکثر یک مشارکت ثبت می‌شود) 0.75 نمره در سقف 3 نمره منظور می‌شود.

·         آزمونک (9 نمره): سه نوبت آزمونک چهار گزینه‌ای در طول ترم تعریف شده است. آزمونک اول از مطالعهٔ جلسات اول لغایت چهارم؛ آزمونک دوم از مطالعهٔ جلسات پنجم لغایت هشتم؛ و آزمونک سوم از مطالعهٔ جلسات نهم لغایت یازدهم    به عمل می‌آید. نمرات آزمون‌های چهارگزینه‌ای با ضریب 1.2 محاسبه می‌شود.

·         آزمون تشریحی (9 نمره): آزمون پایان ترم به صورت تشریحی یا مسئله‌ای یا ترکیبی از این دو، به ارزش 9 نمره از کتاب درسی و تقریرات جلسات دوازدهم لغایت پانزدهم به عمل می‌آید.

·         نمرهٔ مثبت: (3 نمره) ترجمهٔ با کیفیت 4 صفحه از منابع جلسات دوازدهم و سیزدهم، تا پیش از پایان جلسهٔ دهم ترم، تا 3 نمرهٔ مثبت دارد. ترجمهٔ ضعیف  و غیر قابل استفاده 2 نمرهٔ منفی دارد. ترجمه داوطلبانه است و داوطلبان باید تا پایان جلسهٔ چهارم اعلام آمادگی کرده باشند.

·         آزمونک‌ها بر روی سامانهٔ‌ آموزش مجازی دانشگاه اصفهان (lms) به عمل می‌آید.

دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal