۱۴۰۴ يکشنبه ۲۴ آذر
محمد منصوري بروجني
گروه آموزشی : حقوق
آدرس پست الکترونیک :
آدرس صفحه شخصی :
|
Ph.D.,حقوق عمومي,دانشگاه تهران,1397
جستجو:
|
Article 1041 of the Iranian Civil Code: A New Interpretation in the Light of Public Law,تعالي حقوق,1404
محمد منصوري بروجني
Hashemi's Breakthrough in Explaining the Theory of State in the Constitution of the Islamic Republic of Iran,مطالعات حقوقي,1403
محمد منصوري بروجني, فرشيد مقيميان بروجني
The Scope of the Supervising Engineer's Responsibilities and Duties in the Construction Safety: A Study of the Iranian Legal System,مهندسي سازه و ساخت,1403
سپيده شفيعي, محمد منصوري بروجني
Assessment of Legal Amendment Rules in Iran: Two Case Studies,دين و قانون,1402
محمد منصوري بروجني
A Study of the Legislative Policies on Ageing and Old Age in Iran During the Last Half Cent.,دين و قانون,1398
محمد منصوري بروجني
كرامت انسان غير مسلمان در اسلام,,1398
محمدجواد ارسطا, محمد منصوري بروجني
بيمه هزينه هاي قضايي: الگويي براي توانمندسازي شهروندان,,1397
محمد منصوري بروجني, سيدناصر سلطاني
آموزش هاي پارلماني ابزار كارآمدسازي پارلمان، با تأكيد بر ايجاد رشته مطالعات پارلماني,,1397
سيد احمد حبيب نژاد, ابوالفضل الموتيان, محمد منصوري بروجني, محمدصالح تسخيري
الزامات كاربرد آيين دادخواهي دسته جمعي در نظام حقوقي ايران,,1397
سيد ناصر سلطاني, محمد منصوري بروجني
توزيع بهينه فرصت ها در مجلس شوراي اسلامي با استفاده از قابليت فراكسيون ها,,1397
محمد منصوري بروجني
بررسي ابتكار تقنين از سوي نمايندگان مجلس در حدود اصل هفتاد و پنجم قانون اساسي,,1396
سيداحمد حبيب‌نژاد, محمد منصوري بروجني
ارزيابي فرآيند بازنگري قانون اساسي در چارچوب مردم سالاري ديني,,1396
محمد منصوري بروجني
تحليل مباني و كاركردهاي اصل ساليانه بودن بودجه در دوران كنوني,,1395
سيد احمد حبيب نژاد, محمد منصوري بروجني
بررسي مقايسه اي ماهيت الزام آور قانون,,1394
محمد منصوري بروجني, سيد احمد حبيب نژاد
Comparative Study of the Role of Chairman of the Islamic Consultative Assembly of Iran and Speaker of the House of the Representatives of U.S.,پژوهشهاي حقوق تطبيقي (مدرس سابق)-دانشگاه تربيت مدرس,1394
علي اكبر گرجي ازندرياني, محمد منصوري بروجني
آزادي آموزش به مثابه نتيجه مسئوليت اخلاقي والدين,,1391
محمد منصوري بروجني
جستجو:
|
|
جستجو:
|
نظام گزينش در ايران -بررسي روند نيروگزيني در ادارات ايران از 1357 تا 1377,مكث انديشه,1398,محمد منصوري بروجني
گزارش طرح آسيب شناسي مردم سالاري ديني,مكث انديشه,1396,محمد منصوري بروجني, اميد خاكي, علي اكبر عبدالاحدي مقدم
جستجو:
|
جستجو:
|
جستجو:
|
|
شماره درس نام درس زمان ارائه مکان ارائه تاریخ امتحان زمان امتحان
099 حقوق كار 1401/10/19 دوشنبه 10:00-12:00
189 حقوق ماليه عمومي 1401/10/19 دوشنبه 08:00-10:00
190 حقوق اداري (1) 1401/10/21 چهارشنبه 08:00-10:00
271 حقوق مالي 1401/10/27 سه شنبه 14:00-16:00
278 آزاديهاي عمومي 1401/10/26 دوشنبه 14:00-16:00
طرح درس حقوق مالی (کارشناسی ارشد حقوق عمومی)

طرح درس حقوق مالی کارشناسی ارشد حقوق عمومی

نسخهٔ 4.1.0

محمّد منصوری بروجنی- دانشگاه اصفهان. آبان 1404.

m.mansouri.b@ui.ac.ir

mansoori66@gmail.com

هدف

درک نظریهٔ اقتصادی پشتیبان حقوق عمومی

مقدّمه

بر اساس سرفصل‌های مصوب برنامهٔ درسی حقوق در دههٔ 1370 منظور از درس حقوق مالی، حقوق مالیاتی بوده است. بر خلاف تصوری که طراحان این برنامهٔ درسی داشته اند، حقوق مالیاتی، استعدادی در حد یک درس دو واحدی کارشناسی ارشد را ندارد. قلّت تألیفات مختص به این واحد درسی، آن هم در سطحی نازل؛ یا آمیخته شدن مباحث این قبیل کتب با مباحث محاسبات عمومی طی سی سال گذشته، گواهی بر اشتباه راهبردی در تعریف این واحد در دورهٔ کارشناسی ارشد بوده است. توقعی که برنامه‌ریزان دوره از حقوق مالی داشته اند، پیش‌تر در دروس حقوق اداری دورهٔ کارشناسی برآورده شده است. در حیطهٔ مباحث در مد نظر طراحان، حقوق مالیاتی خصلت متفاوتی با حقوق اداری ندارد. به همین جهت، به جای توجه به مسیر طراحی‌شده توسط نویسندگان سرفصل، بهتر است توجه خود را معطوف به هدف ایشان که همانا شناخت مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصاد بخش عمومی و به طور کلی حکمرانی بوده است، بنماییم.

نگارنده با در نظر گرفتن همین هدف، اعتقاد دارد که این درس دورهٔ کارشناسی ارشد باید منجر به شناخت عمیق‌تر مباحث مالیهٔ عمومی شود. به همین جهت از سال 1400 تا 1402، طی سه دوره تدریس حقوق مالی دورهٔ کارشناسی ارشد حقوق عمومی در دانشگاه اصفهان، کوشیده بودم طرح این درس تکمله‌ای بر برخی مباحث مالیهٔ عمومی باشد. آن طرح درس در آخرین نسخهٔ خود شامل دو جلسه رفع اشکال درس مالیهٔ عمومی؛ دو جلسه آشنایی با نهادگرایی الینور استروم؛ سه جلسه مطالعه پیرامون اجرای مالیات؛ دو جلسه آشنایی با بحران تأمین اجتماعی در ایران؛ سه جلسه آشنایی با تحلیل اقتصادی حقوق عمومی (انتخاب عمومی)؛ و دو جلسه ارائهٔ کارهای کلاسی دانشجویان بود. بازخوردی که از میزان آموزش دانشجویان در این سه دوره گرفتم، چندان مطلوب نبود. کارهای کلاسی دانشجویان در هیچ دوره‌ای حتی به سطح نسبتاً رضایت‌بخش نرسیدند. اگرچه در ابتدا فکر می‌کردم مسئله به علّت دشواری‌های ترم اولی بودن و ناآشنایی دانشجویان با فضای پژوهشی دورهٔ کارشناسی ارشد است، اما به تدریج و با تکمیل دوره‌های تحصیلی و سنجیدن دانشجویان در سایر دروس، ملتفت این نکته شدم که دانشجویان به طور کلی با درسی که تحت عنوان حقوق مالی ارائه می‌دهم، ارتباط کافی را برقرار نمی‌کنند.

آن‌چه در طراحی قبلی در نظر داشتم این بود که درس حقوق مالی دورهٔ کارشناسی ارشد، اندکی از سطح مباحث مالیهٔ عمومی دورهٔ کارشناسی فراتر برود. در واقع به جز مبحث تأمین اجتماعی، کلیهٔ مباحث دیگری که در طرح سابق وجود داشتند، به نحوی مقدماتی‌تر در درس مالیهٔ عمومی آموزش داده شده بودند. غرض این بود که اگر دانشجویان مباحث درستی را در درس مالیهٔ عمومی دورهٔ کارشناسی خود نگذرانده اند، یا آن را بدون یادگیری کافی گذرانده اند، فرصتی برای تعمّق مجدد در آن مباحث داشته باشند. اما پس از سه سال تجربه به این نتیجه رسیدم که با توقف در سطح مباحث مالیهٔ عمومی، نمی‌توان توقع داشت که دانشجویان، تعمق بیشتری در آن درس کنند. مسئلهٔ یادگیری مالیهٔ عمومی باید در دورهٔ کارشناسی یا از طریق مطالعهٔ مجدد آن درس حل شود، درس دورهٔ کارشناسی ارشد نیز باید سطح خود را حفظ کند و شاید از خلال یادگیری مباحث پیشرفتهٔ سطح کارشناسی ارشد، فرصتی برای مرور مجدد مباحث پایه‌ای مالیهٔ عمومی پیش آید یا دانشجویان ملتفت ضرورت یادگیری پایه شوند.

محتوای درسی و روش تدریس

منابع معرفی‌شده برای هر جلسه مورد پیش‌خوانی دانشجویان قرار می‌گیرد. سپس در جلسه کلاس به رفع اشکال و گفت‌وگو پیرامون آن‌ها پرداخته می‌شود.

مشخصات منبع

1. منکیو، گریگوری؛ مبانی علم اقتصاد؛ ترجمه حمیدرضا ارباب؛ نشر نی. (مطالعه اصل انگلیسی بلااشکال است).

2. بار؛ نیکولاس؛ نظریهٔ اقتصادی دولت؛ ترجمه علی سرزعیم و مریم حاجی قربانی؛ نشر کرگدن. (مطالعه اصل انگلیسی بلااشکال است).

3. Cooter, Robert, and Michael Gilbert. Public Law and Economics. Oxford University Press.

برنامه جلسات

جلسه 1.              مطالعه: منکیو، گریگوری؛ مبانی علم اقتصاد؛ ترجمه حمیدرضا ارباب؛ نشر نی؛ فصل 1؛ فصل3؛ فصل 4؛ فصل 6؛ فصل 7؛ فصل 8؛ فصل 9؛

جلسه 2.             مطالعه: منکیو؛ همان؛ فصل 10؛ فصل 11؛ فصل 13؛ فصل 14

جلسه 3.             مطالعه: منکیو؛ همان؛ فصل 16؛ فصل 17؛ فصل 19؛ فصل 20؛ فصل 21؛ فصل 23.

جلسه 4.             آزمون از مطالعه جلسات اول تا سوم.  7 نمره. مرور مجدد اشکالات.

جلسه 5.             مطالعه: بار؛ نیکولاس؛ نظریهٔ اقتصادی دولت؛ ترجمه علی سرزعیم و مریم حاجی قربانی؛ نشر کرگدن؛ فصل 1؛ فصل 2.

جلسه 6.             مطالعه: همان؛ فصل 3؛ فصل 4

جلسه 7.             مطالعه: همان؛ فصل 5؛ فصل 6

جلسه 8.             مطالعه: همان؛  فصل 7؛ فصل 8

جلسه 9.             مطالعه: همان؛‌ فصل 9؛ فصل 10

جلسه 10.          مطالعه: همان؛ فصل 11؛ فصل 12

جلسه 11.           مطاالعه: همان؛ فصل 13؛ آزمون از مطالعه جلسات پنجم تا یازدهم. (10 نمره). مرور اشکالات

جلسه 12.          مطالعه:  Cooter, Robert, and Michael Gilbert. Public Law and Economics. Oxford University Press, 2022. Chapter 1.

جلسه 13.          مطالعه: همان؛ Chapter 2.

جلسه 14.          مطالعه: همان؛ Chapter 3.

جلسه 15.          مطالعه: همان؛ Chapter 4.

ارزشیابی

-        دو آزمون میان ترم از منابع اول و  دوم مجموعاً به ارزش 17 نمره.

-        آزمون پایان ترم از تمرینات سومین منبع مطالعه و به ارزش 5 نمره.

-        حضور منظم در جلسات درس (به ازای هر غیبت کسر نیم نمره)

 

دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal